Norma ISO 9001:2015 określa wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji. Jego wdrożenie ma na celu stałą poprawę jakości produkowanych wyrobów lub świadczonych usług a także polepszenie standardów obsługi klienta. ISO 9001:2015 może wdrożyć każde przedsiębiorstwo, zarówno jednoosobowa firma, duże firmy jak i dowolna instytucja/podmiot publiczny bez względu na rodzaj branży, oferowany produkt czy usługę. Celem systemu zarządzania jakością jest zrozumienie i spełnienie wymagań klienta, wdrożenie podejścia procesowego oraz poprawienie skuteczności poszczególnych procesów wraz z ich ciągłym doskonaleniem.
ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2016) zastąpiła w 2015 roku normę ISO 9001:2008. Wprowadzone zmiany ujednolicają wymagania systemu zarządzania jakością oraz poprawiają kompatybilność z ISO 14001 i innymi normami.
Korzyści z wdrożenia ISO 9001:2015:
- poprawa standardu obsługi klienta oraz jakości produkowanych wyrobów i świadczonych usług,
- wzrost zaufania i zadowolenia klientów oraz partnerów biznesowych,
- usprawnienie procesu obiegu dokumentów i informacji w organizacji,
- sprecyzowanie zadań, odpowiedzialności i uprawnień pracowników organizacji,
- permanentne doskonalenie się organizacji,
- poprawa wizerunku i wzrost konkurencyjności organizacji na rynku,
- stworzenie bazy do implementacji innych systemów zarządzania.